Kursinformation

sat

9:45 AM - 11:50 AM

20/ 25

Kettlebell Revolutionen

kbip

Med Kettlebellträning (30 min) kan du bränna kalorier upp till 38 timmar efter träningspasset – det är hemligheten

“Hur skall jag träna på bästa sätt för att få maximal fettförbränning?”

Det är nu du skall lyssna lite extra..

För om du vill förbränna fett- är träning viktig. Det spelar ingen roll om du vill gå ned 5, 10, 20 kg eller om du vill komma i din bästa form någonsin.

Träning är ett måste!

Men precis som kost finns det oändligt med böcker och träningsredskap som lovar en världen. Och likadant där blir man bara trött och förvirrad på alla olika träningsmetoder som finns.

Nu undrar du väl säkert då…

Vad är den bästa träningen för fettförbränning och viktnedgång?

Låt mig först gå igenom 3 metoder, så att vi får en överblick över för-och nackdelarna med varje träningsmetod.Lågintensiv konditionsträning

Om vi börjar med världens mest kända träningsform ”lågintensiv konditionsträning” ävan kallad aerob träning.

Alltså du, löper, cyklar, simmar långsamt men långt.

Fördelen med den är att, det krävs inga speciella verktyg för att kunna utföra det. Detta är något alla kan och har råd att träna. Bara på med skorna och ut och löp. En annan fördel är att man får bra kondition och att man kan förbränna en hel del kalorier under träningen.

Nackdelen med träningsformen är att det kan vara tråkigt och mentalt jobbigt att löpa länge. En annan nackdel är att träningsformen ger ingen positiv hormonell inverkan på kroppen. Snarare tvärt om. Att löpa långsamt och länge gör att kroppen börjar utsöndra samma hormon som vid stress. Närmare bestämt, Kortisol!

När din kropp börjar utsöndra kortisol sänks din fettförbränning och du hamnar i ett så kallat katabolt tillstånd. Med andra ord, din kropp börjar bryta ned muskelmassa för att få energi. Och detta är ju absolut inget som vi vill.Intervallträning

Nästa träningssätt är Intervallträning.

Intervallträning utförs på så sätt att du tränar kortare och intensivare träningar, där du tex löper mer intensivt och har flera kortare pauser.

Fler och fler människor börjar fatta att denna träningsform är mycket mer effektiv än lågintensiv konditionsträning. Den är lika billig och kan utföras både genom löpning, cykling, simmning , på X-trainer osv. En fördel med intervallträning är att du tjänar tid då du inte behöver träna lika länge som vanlig konditionsträning för att få effekt av det.

Det allra bästa med intervallträning är att du får en mycket positiv hormonell effekt av det. Med det menas att din kropp påverkas på så sätt att den utsöndrar tillväxthormoner som i sin tur ökar din viloförbränning i upp till 24 timmar efter träning. Detta gör kanske att du inte förbränner lika mycket under själva träningen som vanlig aerob träning gör. Men med viloförbränning förhöjd så har du en högre förbränning under ett helt dygn frammåt och på så sätt förbränner bra mycket mer än vad du hade gjort annars.

Nackdelen med intervallträning är att det är mer krävande och gör mer ont.

Men enligt mitt tycke så slår det ändå traditionell konditionsträning med hästlängder. Tack vare den hormonella effekten av den.

MRT – (konditionsträning med vikter – Kettlebells)

Så kommer vi till det via alla har väntat på, träningsformen som slår ut alla metoder när det kommer till fettförbränning.

Den kallas för MRT, förkortning för, Metabolic Resistans Training, enkelt översatt betyder det konditionsträning med vikter. Och det finns massvis med studier som backar upp detta träningssätt.

STUDIE: 1

Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management. Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29.

Schuenke MD, Mikat RP, McBride JM

Det har visat sig att endast 30 min MRT – träning kan ge upp till 38 timmars förhöjd ämnesomsättning – alltså en galen lång efterbränning.

Låt oss sätta det hela i perspektiv: Vi säger att du klev upp och träna kl 8.00 en fredag morgon. Genom att träna MRT-metoden, så skulle du fortfarande förbränna kalorier från den träningen även om du är på bio lördag kväll. Och det är det här som är helahemligheten.

Vi går vidare…

Denna studie visade att personer som utförde MRT förbrännde över 44% mer fett än de personer som endast gick på lågkaloridiet utan träning.

STUDIE: 2

Influence of exercise training on physiological and performance changes with weight loss in men. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 31, No. 9, pp. 1320-1329, 1999.

Kramer, Volek et al.

Missförstå mig inte nu, kosten är #1 i detta pussel, men när den är fixad, kan MRT ta dina resultat till helt nya nivåer.

Och här har vi ett sista bevis:

STUDIE: 3

Effects of resistance vs. aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolic rate. J Am Coll Nutr. 1999 Apr;18(2):115-21

Bryner RW, Ullrich IH, Sauers J, Donley D, Hornsby G, Kolar M, Yeater R.

Denna studie jämförde lågintensiv konditionsträning med MRT, där de fann ut att den grupp som tränade MRT förlorade avsevärt mycket mer fett, samtidigt som de lyckades behålla all muskelmassa trotts att de var på en extremt låg kaloridiet. Detta var ju såklart inte fallet med gruppen som endast konditionsträna.

Och tro det eller ej, medan den aeroba gruppen upplevde en försämring i ämnesomsättning och förbränning, vilket i sin tur berodde mycket på förlorad muskelmassa, så upplevde de i MRT gruppen en ökning i ämnesomsättning.

Detta är kraften av MRT. Och det var med hjälp av denna metod som jag själv gick från 17% till 6,5% kroppsfett och tappade inte mindre än 15 kg rent kroppsfett på mindre än 3 månader.

Har jag lyckats övertyga dig om att denna metod är den bästa träningen för effektivast fettförbränning?

Bra!

Okej, nu vet du varför jag rekommenderar MRT träning och hur du kan skapa nya vanor idag – nu är det bara att bestämma sig.

Ta reda på VARFÖR du skulle vilja komma i ditt livs form, bränna bort överflödigt fett.

  • Exakt hur många kilon vill du går ner?
  • Vilken fettprocent vill du ha om 60 dagar?
  • Eller vad händer om du inte kommer i bättre form?

När du har ditt varför klart och tydligt – det är då det är dags att lägga planen. Dvs. en plan för hur du skall träna och äta för maximal fettförbränning.

Om du vill verkligen vill komma igång med Fettförbränningsträning så skall du kolla in detta här.

Det var därför som jag skapade programmet som många nu kallar för Kettlebell Revolutionen

Nicolas FioriProfil

Kettlebell Revolutionen Med Kettlebellträning (30 min) kan du bränna kalorier upp till 38 timmar efter träningspasset – det är hemligheten