16 Jul 2017

Trimma sommarformen – med egen kroppsvikt

Visste du att du kan komma i bästa möjliga form genom att endast använda din kroppsvikt?

Att träna med kroppen som redskap har vi gjort sedan urminnes tider.Träning med egen kroppsvikt handlar om att gå tillbaka till enkelhet och det bästa av allt är att du kan komma i form utan några redskap eller spendera tid och pengar på gymmet.

Övningar som plankor, utfall, benböj och stretchövningar inspirerande från yogan kommer ge dig resultaten som du är ute efter. Redskap och vikter har absolut sin plats i träningen men här skall du få några fördelar med att lägga ner redskapen ett tag och satsa på kroppsviktsträning ett tag.

Du kan träna var som helst

Träning med egen kroppsvikt är träning som du inte kan komma undan med ursäkter eftersom du inte är beroende av redskap eller avsätta mycket tid för gymbesöken.

De flesta övningar kan du utföra så länga du har några kvadratmeter över hemma eller där du befinner dig. Så oavsett om du är på jobb, semester eller så har du ”gymmet” med dig. Det är tar bort ursäkten att det är för krångligt och tidskrävande att träna, eftersom det bara är att sätta igång och svettas i ca 20-30 min!

Du kommer också enklare in i en träningsrutin som är enklare att hålla igång efter du inte behöver avbryta träningen för att du åker ifrån ditt lokala gym några dagar.

TIPS: Bestäm dig för att köra 2-3 träningsprogram per vecka (TIPS se träningsprogram här). Hitta mellan 25-30 min för varje pass. Försök även att få in någon form av lågintensitetsträning under dagen så t.ex. promenader eller cykling.

Du ökar fettförbränningen

Om du är ute efter att öka förbränningen och bränna extra kalorier så skall du satsa på övningar som:

  • Använder många muskelgrupper samtidigt
  • Växlar fokus mellan under och överkroppen på ett smidigt sätt
  • Du kan dra ner på takten om du är trött och öka för större utmaning
  • Är enkla att utföra var som helst och när som helst (träningspass som blir av)

Du bygger balans och förebygger skador

När du tränar med egen kroppsvikt kommer du att ha lättare att hålla balansen mellan styrkan i framsidan och styrkan i baksidan av kroppen.

Tränar du i maskiner är det lätt du förstärker ett felaktigt rörelsemönster som kan ha uppkommit av t.ex. för mycket stillasittande. När du istället tillåter kroppen att jobba med sig själv som i utfall eller plankor så kommer du direkt upptäcka dessa obalanser. Om du är nybörjare så kan du från start arbeta med större rörelser och gå djupare i tex. Knäböj och andra övningar än du hade gjort med belastning från vikter.

Du får en starkare bål (core)

Vill du få bättre hållning och starkare bål? Du kan få en stark bål och få fram magmuskulaturen hemma i vardagsrummet samtidigt som du ser på ditt favoritprogram på TV. De flesta övningarna med egen kroppsvikt påverkar din bål på ett väldigt bra sätt utan att belasta rygg och ryggraden för mycket jämfört med vikter. TIPS: Se Lindas senaste träningsprogram för en Starkare Core

Det går att göra övningarna tunga

Du kanske tror att övningar med egen kroppsvikt är för nybörjare och veklingar? Men vanliga övningar kan bli riktigt tuffa. Testa t.ex. att göra armhävningar med fötterna på en bänk, eller en en-bensböj eller en hand stående armhävning. Inte för veklingar direkt eller hur?

Det är bra träning för hela gänget

Vill du få med dina kompisar, mamma, din syster eller pappan som inte brukar träna så är tröskeln till att prova lite kroppsviktsövningar mycket lägre än våga sig in till gymmet. Andra fördelar är att du kan träna utomhus och skaderisken är betydligt lägre jämfört med vikter och maskiner.

Det är enkelt att variera övningarna

Det finns massor med varianter på hur du kan försöka övervinna gravitationen. Om du är rädd att det skall bli långtråkig träning när du inte får använda redskap så kan du sluta vara det. Som tur är finns det här färdiga träningsprogram som är både peppande och inspirerande som du enkelt kan följa med och variera. Är du övertygad om att träna med egen kroppsvikt? I så fall tipsar jag dig om att spana in våra senaste träningsprogram här.

 

 

Jonas C